Viaceré odvetvia priemyslu trpia, pre predčasné odchody ľudí do dôchodku prišli o tisícky pracovníkov.
Nový predčasný dôchodok po 40 odpracovaných rokoch spôsobuje veľké problémy viacerým odvetviam slovenského priemyslu i doprave. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz, kým v minulosti si o predčasný dôchodok žiadalo približne 14 500 ľudí ročne, v roku 2023 sa k nim len do konca novembra pridalo ďalších 13 500, s ktorými slovenský priemysel počítal ešte niekoľko rokov.
Pracovníci so sebou odnášajú aj skúsenosti
Tento rok pritom asociácia očakáva, že do predčasného dôchodku odíde o ešte najmenej 10 000 ľudí viac. Situácia je podľa Lasza obzvlášť kritická v doprave, ktorá zápasí s nedostatkom vodičov.
Ubúdajú vodiči dopravy
Ako načrtol, ide o situáciu, akoby vypadli medzimestské spoje hneď v niekoľkých okresoch. Podobná situácia panuje aj v železničnej doprave. Spoločnosť ZSSK Cargo príde v dôsledku predčasných dôchodkov o približne deväť percent zamestnancov, ktorí by za iných okolností mohli ešte pracovať.
Medzi najohrozenejšie pozície patria vozmajstri a rušňovodiči, ktorých nie je možné jednoducho nahradiť rekvalifikovanými zamestnancami. Tisíce vodičov chýbajú v nákladnej doprave.
Čo sa týka možností na riešenie uvedenej situácie, Lasz zdôraznil, že správne riešenia bývajú komplexné a zahŕňajú krátkodobú a dlhodobú víziu.
Zvýšenie zarobenej sumy
Asociácia preferuje riešenie v podobe zvýšenia sumy, ktorú môže predčasný dôchodca zarobiť. V súčasnosti je to 2 400 eur ročne.
Pomôcť stabilizovať situáciu môžu podľa neho aj národné víza. Toto opatrenie si však vyžaduje určité zmeny.
Skrátenie doby usídlenia na Slovensku
Potrebné je podľa nej skrátenie doby, ktorú musí byť zamestnávateľ usídlený na Slovensku, zo súčasných desiatich rokov na štyri roky. Zmierniť by sa mohli aj podmienky pre získanie vodičských oprávnení.
Pokračovanie článku na www.sita.sk.